بررسی تخصصی انواع ایسیو در خودروهای لیفان

شرکت لیفان موتورز چین در محصولات خود از چندین نوع ECU با برندهای مختلف استفاده می‌کند. در این خودروها، بسته به مدل، حجم موتور، سال تولید و بازار هدف، از ایسیوهایی با ویژگی‌های فنی و سطح هوشمندی متفاوت بهره گرفته شده است.

 سازندگان اصلی ECU خودروهای لیفان

برند ECU کشور سازنده کاربرد در مدل‌ها
Bosch آلمان / چین تحت لیسانس Lifan X60, 820, 720
Delphi آمریکا / چین Lifan 520, 620 قدیمی
M7 (Marelli چین) چین / ایتالیا Lifan 530, X50
VISTEON آمریکا در نسخه‌های اولیه ۵۲۰
Hitachi ژاپن (نادر) نسخه‌های صادراتی خاص
Keihin / JEC چین / ژاپن (موتورهای موتورسیکلت) در موتورسیکلت‌های لیفان EFI

 جدول مقایسه ECU در مدل‌های پرکاربرد لیفان

مدل نوع موتور نوع ECU شماره فنی رایج امکانات و قابلیت‌ها
Lifan X60 ۱٫۸ L LFB479Q Bosch ME7.9.7 ۰۲۶۱S06571 / 39110-LFC6 قابل برنامه‌ریزی، دارای محدودکننده دور موتور
Lifan 620 ۱٫۶ L Delphi MT20U B364E02 / A364E08 پردازش ساده، محدود در ریمپ
Lifan 820 ۲٫۴ L Bosch MED17.8.10 ۳۹۱۱۰-LFE2 تزریق مستقیم، پشتیبانی از OBD2
Lifan X50 ۱٫۵ L M7 L01 LFM7-E11 ECU اقتصادی، برنامه‌ریزی ساده با KESS
Lifan 530 ۱٫۵ L M7 L01 ۳۹۱۱۰-LFM7 قابلیت اصلاح AFR و MAP
Lifan 520 ۱٫۳ L Delphi MT20 ۳۹۱۱۰-LF520 نسخه بسیار محدود، بدون دریچه گاز برقی

 قابلیت ریمپ در ایسوهای لیفان

بسته به نوع ECU، برخی مدل‌های لیفان قابلیت ریمپ ایسیو  و تیونینگ دارند. جدول زیر مروری دارد بر قابلیت‌های ریمپ در این خودروها:

ECU ابزار توصیه‌شده قابلیت‌ها
Bosch ME7.9.7 KTAG / PCMFlash حذف لیمتر، اصلاح AFR، بهبود دریچه گاز
Delphi MT20U BitBox / PCMFlash محدود، مناسب حذف کاتالیزور یا EGR
M7 L01 KESS / KTAG تیون سبک شهری، پاسخ‌دهی گاز
Bosch MED17.8.10 Autotuner / Flex پتانسیل تیون بالا، مخصوص موتورهای ۲٫۴L

نکات فنی در تعمیر و برنامه‌ریزی ECU لیفان

اغلب ECUهای لیفان دارای پروتکل چینی خاص هستند که نیاز به انتخاب دقیق در نرم‌افزار دارد.

برخی ECUها قفل نرم‌افزاری (Checksum Protection) دارند و بدون تصحیح آن، باعث روشن نشدن خودرو خواهند شد.

تغییر در پارامترهای پاشش سوخت و جرقه به‌شدت روی مصرف و استهلاک تاثیر دارد.

در مدل‌های Delphi، نوسان برق باتری باعث خرابی Flash Memory می‌شود. توصیه به استفاده از تثبیت‌کننده برق هنگام پروگرام.

 مسیر توسعه ECU در لیفان (پیش‌بینی آینده)

برند لیفان، پس از ادغام با گروه Geely، به سمت استفاده از ECUهای پیشرفته‌تر از برند Bosch MG1 و سیستم‌های هیبریدی Denso رفته است. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶، نسل جدید خودروهای Lifan با سیستم مدیریت موتور دیجیتال با قابلیت OTA (برنامه‌ریزی از راه دور) عرضه شود.

جمع‌بندی: در خودروهای لیفان، ECU نقش کلیدی در عملکرد فنی، مصرف سوخت، پاسخ‌دهی پیشرانه و پایداری موتور دارد. شناخت دقیق نوع ECU، شماره فنی، قابلیت‌های نرم‌افزاری و ابزارهای برنامه‌ریزی، برای هر تعمیرکار یا تیونری که با خودروهای چینی سر و کار دارد، یک ضرورت فنی است.

 

ارسال دیدگاه