بررسی تخصصی انواع ایسیو در خودروهای لیفان
شرکت لیفان موتورز چین در محصولات خود از چندین نوع ECU با برندهای مختلف استفاده میکند. در این خودروها، بسته به مدل، حجم موتور، سال تولید و بازار هدف، از ایسیوهایی با ویژگیهای فنی و سطح هوشمندی متفاوت بهره گرفته شده است.
سازندگان اصلی ECU خودروهای لیفان
برند ECU | کشور سازنده | کاربرد در مدلها |
---|---|---|
Bosch | آلمان / چین تحت لیسانس | Lifan X60, 820, 720 |
Delphi | آمریکا / چین | Lifan 520, 620 قدیمی |
M7 (Marelli چین) | چین / ایتالیا | Lifan 530, X50 |
VISTEON | آمریکا | در نسخههای اولیه ۵۲۰ |
Hitachi | ژاپن (نادر) | نسخههای صادراتی خاص |
Keihin / JEC | چین / ژاپن (موتورهای موتورسیکلت) | در موتورسیکلتهای لیفان EFI |
جدول مقایسه ECU در مدلهای پرکاربرد لیفان
مدل | نوع موتور | نوع ECU | شماره فنی رایج | امکانات و قابلیتها |
---|---|---|---|---|
Lifan X60 | ۱٫۸ L LFB479Q | Bosch ME7.9.7 | ۰۲۶۱S06571 / 39110-LFC6 | قابل برنامهریزی، دارای محدودکننده دور موتور |
Lifan 620 | ۱٫۶ L | Delphi MT20U | B364E02 / A364E08 | پردازش ساده، محدود در ریمپ |
Lifan 820 | ۲٫۴ L | Bosch MED17.8.10 | ۳۹۱۱۰-LFE2 | تزریق مستقیم، پشتیبانی از OBD2 |
Lifan X50 | ۱٫۵ L | M7 L01 | LFM7-E11 | ECU اقتصادی، برنامهریزی ساده با KESS |
Lifan 530 | ۱٫۵ L | M7 L01 | ۳۹۱۱۰-LFM7 | قابلیت اصلاح AFR و MAP |
Lifan 520 | ۱٫۳ L | Delphi MT20 | ۳۹۱۱۰-LF520 | نسخه بسیار محدود، بدون دریچه گاز برقی |
قابلیت ریمپ در ایسوهای لیفان
بسته به نوع ECU، برخی مدلهای لیفان قابلیت ریمپ ایسیو و تیونینگ دارند. جدول زیر مروری دارد بر قابلیتهای ریمپ در این خودروها:
ECU | ابزار توصیهشده | قابلیتها |
---|---|---|
Bosch ME7.9.7 | KTAG / PCMFlash | حذف لیمتر، اصلاح AFR، بهبود دریچه گاز |
Delphi MT20U | BitBox / PCMFlash | محدود، مناسب حذف کاتالیزور یا EGR |
M7 L01 | KESS / KTAG | تیون سبک شهری، پاسخدهی گاز |
Bosch MED17.8.10 | Autotuner / Flex | پتانسیل تیون بالا، مخصوص موتورهای ۲٫۴L |
نکات فنی در تعمیر و برنامهریزی ECU لیفان
اغلب ECUهای لیفان دارای پروتکل چینی خاص هستند که نیاز به انتخاب دقیق در نرمافزار دارد.
برخی ECUها قفل نرمافزاری (Checksum Protection) دارند و بدون تصحیح آن، باعث روشن نشدن خودرو خواهند شد.
تغییر در پارامترهای پاشش سوخت و جرقه بهشدت روی مصرف و استهلاک تاثیر دارد.
در مدلهای Delphi، نوسان برق باتری باعث خرابی Flash Memory میشود. توصیه به استفاده از تثبیتکننده برق هنگام پروگرام.
مسیر توسعه ECU در لیفان (پیشبینی آینده)
برند لیفان، پس از ادغام با گروه Geely، به سمت استفاده از ECUهای پیشرفتهتر از برند Bosch MG1 و سیستمهای هیبریدی Denso رفته است. انتظار میرود تا سال ۲۰۲۶، نسل جدید خودروهای Lifan با سیستم مدیریت موتور دیجیتال با قابلیت OTA (برنامهریزی از راه دور) عرضه شود.
جمعبندی: در خودروهای لیفان، ECU نقش کلیدی در عملکرد فنی، مصرف سوخت، پاسخدهی پیشرانه و پایداری موتور دارد. شناخت دقیق نوع ECU، شماره فنی، قابلیتهای نرمافزاری و ابزارهای برنامهریزی، برای هر تعمیرکار یا تیونری که با خودروهای چینی سر و کار دارد، یک ضرورت فنی است.